
Govor Hrvoja Appelta na sjednici Nacionalnog vijeća za praćenje provedbe Strategije 
suzbijanja korupciji posvećenoj korupciji u medijima (16.06.2009) 

Cijenjeni članovi Nacionalnog vijeća za praćenje provedbe Strategije suzbijanja korupcije, 
cijenjeni kolege novinari i ostali sudionici, na samom početku želio bi vam pročitati što o 
slobodi medija kažu Ustav i Zakon o medijima. 

Članak 38. Ustava Republike Hrvatske kaže da se u našoj državi „Jamči sloboda mišljenja i 
izražavanja misli. Sloboda izražavanja misli obuhvaća osobito slobodu tiska i drugih sredstava 
priopćavanja, slobodu govora i javnog nastupa i slobodno osnivanje svih ustanova javnog 
priopćavanja. Cenzura se zabranjuje a novinari imaju pravo na slobodu izvještavanja i 
pristupa informaciji.“  

Ustavom se, isto tako, jamči pravo na ispravak svakomu komu je javnom viješću povrijeđeno 
Ustavom i zakonom utvrđeno pravo. Prema članku 4. Zakona o medijima, pak, “nitko nema 
pravo prisilom ili zloporabom položaja utjecati na programski sadržaj medija, ni na bilo koji 
drugi način nezakonito ograničavati slobodu medija.” 

U Hrvatskoj je, međutim, prošle godine ubijen glavni urednik i vlasnik tjednika Nacional Ivo 
Pukanić, bejzbol palicom brutalno pretučen novinar crne kronike Jutarnjeg lista Dušan Miljuš, 
a čak je petero novinara dobilo policijsku zaštitu.Nedavno sam dobio otkaz nakon 11 godina 
rada, a zatim i poziv da napišem uvod u tematsku sjednicu saborskog Odbora pod nazivim 
”Sloboda medija i borba s korupcijom”.  Stoga krenimo od temeljnih pretpostavki.  

Po indeksu novinarskih sloboda  kojeg godišnje predstavlju Reporteri bez granica Hrvatska je 
u 2008. godini pala na 45. mjesto, te se po novinarskim slobodama nalazi iza BiH, većine 
europskih zemalja, pa čak i Južne Afrike.  Za usporedbu, u 2007. godini bili smo na 41. 
mjestu, a u 2002. godini na 33 mjestu. Najgore mjesto po pitanju slobode medija, 69., zauzeli 
smo u 2003. godini kad je postavljena eksplozivna naprava pod automobil Ninoslava Pavića, 
vlasnika najviše medija u Hrvatskoj. Za silaznu putanju na tablici slobode medija, na žalost, 
nema pravog stručnog objašnjenja jer sustavni monitoring nad medijima ne postoji, no 
zanimljivo je da se trend poklapa s nekim događajima u novinarstvu i s općim raspoloženjem 
novinara u svim većim medijskim kućama u Hrvatskoj. 

1. U hrvatskom novinarstvu se godinama kao najveći problem isticao rad javnih i 
državnih medija (HTV, Hina, Vjesnik), radi očitih programskih ustupaka aktualnoj 
vlasti, no u zadnjih nekoliko godina sve je češći dojam da ključni privatni izdavači 
funkcioniraju u sprezi s politikom, kapitalom, pa čak i korupcijom i kriminalom. U 
takvoj situaciji, novinari su potpuno bespomoćni u ostvarivanju prava na slobodno 
novinarstvo.  

2. U Hrvatskoj je vlasništvo nad privatnim medijima u rukama svega četiri ozbiljna 
izdavača, od kojih jedan, EPH, posjeduje nekontrolirano velik i netransparentan udio 
na tržištu. Općenito, vlasništvo nad medijima netransparentno je, a njihovo 
funkcioniranje neusklađeno sa Zakonom o medijima, tako da jedan jedini list u zemlji 
ima Statut kojim se regulira sudjelovanje novinara u izboru glavnog urednika. (Glas 
Istre) Do danas nitko nije vidio ugovor o kupnji Slobodne Dalmacije koju je njezin 



vlasnik EPH s Fondom potpisao prije gotovo pet godina, postavši gotovo monopolist 
na nacionalnom tržištu tiskanih medija.  

3. Tiraža svih tiskanih medija drastično pada još prije recesije; osim tabloida ne postoji 
medij koji se odupire trendu. Prema internom istraživanju nikad objavljenom u 
javnosti, za visoku tiražu tog tabloida nije zaslužna samo niska cijena nego i činjenica 
da ga čitatelji prepoznaju kao jedinu novinu sa stavom. 

4. Neki od najuglednijih hrvatskih novinara ostali su doslovno na cesti i bore se za golo 
preživljavanje: većina bivših novinara Ferala, Nataša Škaričić iz Slobodne Dalmacija te, 
na koncu, ja osobno. Mnogi ugledni i utjecajni novinari na javnoj televiziji i privatnim 
medijima trpe cenzuru i sankcionirani su radi suprotstavljanja cenzuri ili javnog 
govora o korupciji – Denis Latin, Sanja Mikleušević, Petar Štefančić, Viktor Ivančić, 
Aleksandar Stanković, itd. Mnoge ostale ne mogu navesti pod punim imenom i 
prezimenom jer na neki način tiho opstaju u svojim radnim sredinama, navikli na 
autocenzuru. 

5. U veljači ove godine novinarke Sanja Modrić i Nataša Škaričić i aktivistkinja za ljudska 
prava Sanja Sarnavka pokrenule su inicijativu protiv cenzure u medijima koju je 
zajednički potpisalo 42‐oje uglednih novinara, 50‐.ak nevladinih udruga za zaštitu 
ljudskih prava i nekoliko najznačajnijih hrvatskih znanstvenika. Ista je inicijativa 
mjesec dana kasnije uputila otvoreno pismo premijeru Ivi Sanaderu, suoptuživši 
premijera i Vladu za najtežu krizu u novinarstvu nakon 90‐ih. 
 
Nitko nije reagirao, pa čak ni javna televizija koja je o ovome bila dužna izvijestiti 
građane. Do danas je troje potpisnika inicijative dobilo otkaze u svojim matičnim 
kućama, jednome potpisniku inicijative je zabranjeno pisanje u mediju u kojem je 
zaposlen i prima plaću i još jedan je  nakon pritisaka napustio redakciju. Vijest o toj 
inicijativi i njezinim posljedicama prenijeli su mnogobrojni portali u zemlji i 
inozemstvu, no nijedan jači i utjecajniji medij nije objavio niti retka.  
 
Jedino je Radio 101 redovito izvještavao o čemu se radi i pratio posljedice. Iz ovoga 
proizlazi da pitanje slobode novinarstva više ne zanima ni novinare ni izdavače, s time 
da su je izdavači očito spremni i gušiti silom.  Upravo o ovom posljednjem u ožujku se 
očitovao i Sindikat novinara Hrvatske, koji je na Svjetski dan slobode medija upozorio 
da su novinari često podcijenjeni, loše plačeni, izloženi pritiscima i samovolji vlasnika 
medija. Sindikat je 3. svibnja organizirao i akciju "Pet minuta gromoglasne tišine", 
kojom je želio upozoriti na potrebu ostvarivanja autorske slobode novinara i zaštite 
od profesionalno neutemeljenih intervencija kako bi javnost mogla biti sigurna da 
dobiva točnu informaciju bez cenzure, a vlasnici postali svjesni da vlasništvo nad 
medijima ne podrazumijeva i vlasništvo nad novinarima i nad istinom. 

6. S početkom recesijske godine u javnost su počele izlaziti poruke o nužnosti masovnih 
otkaza u medijima, iako se kriza prema podacima HND‐a nije osjetila u novinskom 
izdavaštvu u prvom kvartalu ove godine. Novinari su time ustrašeni za goli opstanak 
na medijskom tržištu jer, kako sam rekao na početku, takvo tržište nije organizirano 
po principu zdrave konkurencije.  Ako novinar izgubi posao kod jednog izdavača, 
naime, izuzetno će teško naći posao na ovako skučenom tržištu.  



 

 

 

A kako sloboda medija u borbi protiv korupcije izgleda u praksi? 

Prvo bih se predstavio: zovem se Hrvoje Appelt i do ožujka 2009. godine radio sam kao 
profesonalni novinar u glavnim izdanjima koncerna EPH, Jutarnjem listu i Globusu. Šira 
javnost upoznata je s mojim radom kroz velike korupcijske afere koje su, među ostalim, 
govorile o radu zagrebačkog Gradskog poglavarstva na čelu s Milanom Bandićem, 
oproštenim dugovima Vlade tvrtki Kamen Ingrad, o načinu na koji su HDZ‐ovi donatori stekli 
dionice tvtke Liburnija Rivijera Hoteli, švercu nafte, korupciji na zagrebačkom Sveučilištu, 
takozvanoj “aferi satovi” i konačno,  aferi Imostroj i aferi utaje poreza s tadašnjim ministrom 
vanjskih poslova Miomirom Žužulom 

Za tu sam priču 2005. godine nagrađen priznanjem Marija Jurić Zagorka koju dodjeljuje HND 
za istraživačko novinarstvo. Mislim da imam pravo reći da sam se u razdoblju od 2002. do 
2009. profilirao kao jedan od ključnih novinara EPH koji se bavio problemom korupcije u RH. 
No, činjenica da sam u ožujku dobio otkaz s neuvjerljivim pravnim argumentom, ima svoju 
kronologiju koja govori da su mediji prije zainteresirani štititi korupciju nego je razotkrivati. 

Zašto to danas mogu reći? 

Jutarnji list je 2002. godine bio izuzetno ponosan na način na koji smo pratili skandal oko 
uhićenja gradonačelnika Bandića koji je u pijanom stanju skrivio prometnu nesreću, a potom 
pokušavao korumpirati policajca. Istina je da mi je, nakon što sam otkrio policijski zapisnik iz 
kojeg se cijeli događaj napokon mogo rekonstruirati, Goran Litvan, tadašnji urednik gradske 
rubrike poručio da mi se otkazuje suradnja.  

Intervencijom tadašnjeg glavnog urednika Tomislava Wrussa prebačen sam na radno mjesto 
u Unutrašnjo političkoj redakciji Jutarnjeg lista. Iz te pozicije počeo sam se baviti korupcijom 
na nacionalnoj razini, istraživanjima o porijeklu imovine političara i dužnosnika, sukobima 
interesa na različitim razinama, problemima javne nabave, itd. a kasnije sam objavio još niz 
članaka o sumnjivim stjecanjima nekretnina gradonačelnika Bandića – penthousa u 
Bužanovoj ulici i stana u Preradovićevoj na koji je stekao pravo otkupa nakon fiktivnog 
razvoda braka.  

2004. godine istražio sam kompletno poslovanje tadašnjeg ministra vanjskih poslova 
Miomira Žužula, te došao do podataka o utaji poreza na najmu stana zbog kojeg glavni 
državni odvjetnik Mladen Bajić do danas nije pokrenuo kazneni progon i podataka o sukobu 
interesa u aferi Imostroj.  

Ta je afera na koncu presudila političkoj karijeri Miomira Žužula, a objavljena je u Jutarnjem 
tek na žestok pritisak svih novinara redakcije, nakon što je zamjenik glavnog urednika Davor 
Butković zabranio objavu teksta. Obrazloženje koje je dao glavnom uredniku Tomislavu 



Wrussu svodilo se na to da novinari “ne razumiju kakva bi šteta bila izgubiti tako poduzetnog 
ministra za hrvatsku vanjsku politiku.”  

U ljeto 2005. godine, nakon što je Vlada izravnom pogodbom prepustila 85 posto dionica 
turističkog carstva Liburnija Riviera Hotela fondovima kojima su na čelu sjedili Darko Ostoja i 
Georg Eltz Vukovarski na ime dugova iz takozvane kuponske privatizacije, objavio sam vijest 
kako su njih dvojica, odnosno tvrtke kojima su upravljali veliki donatori HDZ‐ove izborne 
kampanje ujesen dvije tisuće i treće.  

Po nekim procjenama, njih su dvojica prošli otprilike dvije milijarde kuna bolje nego da su 
hotele kupovali na javnom natječaju ali prave posljedice za državni proračun tek će se vidjeti 
pravomoćnnim okončanjem sudskog postupka koji su Ostoja i Eltz pokrenuli kada im je, kako 
bi se riješili sumnje u politički korupciju, HDZ‐ova vlada ekspresno oduzela dionice. 

Na samu Novu godinu 2006., pak, objavio sam transkript sa zatvorene sjednice Vlade RH iz 
kojeg se vidi kako se premijer Ivo Sanader, unatoč upozorenju ministrice Marine Matulović‐
Dropulić i ministra Branka Vukelića da je Vlado Zec godinama ilegalno vadio mineralnu 
sirovinu iz Parka prirode i državu oštetio za 60 milijuna kuna, zalogao da se tvrtki Kamen 
Ingrad smanji dug za 25 milijuna kuna i omoguči otplata u četiri rate.  

Zbog objave transkripta iz kojeg se vidi da je premijer Sanader tražio da ministri nezakonito 
pogoduju tvrtki Kamen ingrad neki zaposlenici Vlade bili su izvrgnuti ispitivanju djelatnika 
Protuobavještajne agencije (POA). Istragom POA‐e premijer Sanader je htio saznati tko mi je 
dostavio dokumente ali, koliko mi je poznato, to nikad nije rasvjetljeno. Država još uvijek nije 
naplatila dugove Kamen Ingrada, a istraga o premijerovoj ulozi, koja bi bila logičan i zakoniti 
slijed ove priče, nikad nije pokrenuta.Ukoliko niste znali, aferom Verona vezanom za 
netransparentnu ulogu Vlade u preuzimanju Plive, EPH je upravljao mjesecima ranije.  

Unaprijed su delegirani novinari iz “Slobodne Dalmacije” i “Jutarnjeg lista” koji su cijeli tok 
preuzimanja Plive od strane američkog Barra pratili u strogo kontroliranim uvjetima. 
Novinarka Nataša Škaričić je na skupštini HND‐a u Opatiji koncem protekle godine javno 
kazala da su mnoge kolege nakon “dobro” obavljenog posla na račun Plive boravili u Indiji 
tjedan dana u vrlo luksuznim uvjetima. Sanaderova afera satovi također nikada nije 
okončana, zahvaljujući naputku Tomislava Wrussa da ne moramo dalje insistirati na 
predočenju računa kojima bi premijer pokazao da satove nije dobio na poklon.  

Istraga Povjerenstva za sprječavanje sukoba interesa o načinu stjecanja imovine premijera 
Sanadera vrijedne milijune eura također je zaustavljena, a transkripti sa sjednica na kojima je 
jednu od glavnih riječi vodila danas osoba osumnjičena za koruptivno ponašanje u akciji 
Indeks, profesorica Deša Mlikotin Tomić, proglašeni su tajnim. 

2007. godine istraživao sam poslovanje ruskog poduzetnika Dimitrija Železnjaka prije nego je 
došao u Hrvatsku. Iz moskovskog anti‐korupcijskog ureda dobio sam dokumentaciju iz koje je 
vidljivo da je Železnjak osumnjičen za nezakonito bogaćenje. Nekoliko urednika optužilo me 
je da sam “izmislio priču” te da originalni dokumenti moskovske policije nisu autentični. Na 
nekoliko mjeseci našao sam se u potpunoj informativnoj blokadi od strane urednika, a u 
istom je razdoblju Železnjak viđen u zgradi EPH.  



Nadalje, na inicijativu Predsjednika Odbora direktora EPH Stipe Oreškovića 2008. godine EPH 
je prvi u Hrvatskoj trebao oformiti Centar za istraživačko novinarstvo  s urednicima Ivanom 
Zvonimirom‐Čičkom, Gordanom Malićem i Natašom Škaričić. Na suradnju su me odmah 
pozvali Ivan Zvonimir Čičak i Nataša Škaričić, no nakon što je kolegica gospodinu Oreškoviću 
kao prvi projekt prijavila istraživanje korupcije u zdravstvenom sustavu, Centar više nije 
održao nijedan sastanak, niti se ikada oformio.  

U ljeto 2008. godine sam glavnom državnom odvjetniku Mladenu Bajiću i ravnatelju USKOK‐a 
Dinku Cvitanu dostavio dokaze o kupnji ispita na zagrebačkom Sveučilištu nakon čega je 
usljedila  operativna akcija Indeks. To je do sad najveća antikorupcijska akcija USKOK‐a – tri 
mjeseca nakon početka provođenja mjera tajnog prisluškivanja i pračenja uhićeno je 108 
studenata, profesora i posrednika. 

Tijekom iščekivanja rezultata te akcije novi glavni urednik Jutarnjeg lista Mladen Pleše me 
pozvao u svoj ured i pitao jesam li razmišljao o prelasku u novu redakciju. Nakon toga, kada 
sam počeo raditi za tjednik Globus, zatražio me da napišem kako s tom akcijom nisam imao 
nikakve veze. Dapače, u telefonskom razgovoru zahtjevao je da napišem kako je USKOK 
odlično napravio posao koji su, eto, novinari bezuspješno pokušavali godinama. Odgovorio 
sam mu da mi ne pada na pamet da pišem laži te mu poslao tekst koji nikad nije objavio.   

Nedugo zatim započeo sam istraživanje o švercu naftnih derivata u Hrvatskoj.  Tri mjeseca 
nakon prikupljanja i analiziranja podataka napisao sam seriju članaka o toj problematici. 
Podaci u bili poražavajući; u pet godina u Hrvatskoj je, prema podacima Ministarstva 
gospodarstva, prodano 2.5 milijarde lož ulja i milijuni litara bezolovnog benzina i dizela više 
nego što je Ministarstvo financija uspjelo naplatiti PDV‐a i trošarina na te proizvode.  

Podaci do kojih sam došao pokazivali su da ravnatelj Carine, gospodin Mladen Barišić, u tom 
periodu nije dao ni jedan nalog za kontrolu cisterni kojih se dnevno po hrvatskim cestama 
proveze čak 2500. Unatoč pravomoćnim presudama isti taj ravnatelj do danas nije vratio na 
posao ni Roberta Matijevića, bivšeg carinika koji je dobio otkaz nakon otkrića šverca nafte i 
kave.  

Švercer nafte Alen Barki, pak, nepravomoćno je osuđen na dvije godine uvjetnog zatvora,  a 
državni službenici koji su zataškavali kriminal postali su visoki rangirani dužnosnici 
ministarstava. Vaše Vijeće nedavno je donijelo i zaključak prema kojem je “država sporo 
provodila zakon”, a koliko mi je poznato, ministar gospodarstva Damir Polančec do danas 
nije odgovorio gdje je nestalo 2.5 milijarde lož ulja te milijuni litara bezolovnog benzina i 
dizela. 

Ministra financija Ivana Šukera, kojem ovih dana u proračunu fale milijarde kuna, nitko ništa 
nije ni pitao, a glasnogovornice ministarstva Sanja Bach i carine Sanja Crnković unatoč 
plasiranju falsificiranih podataka kojima su u javnosti htjele zataškati razmjere organiziranog 
kriminala i dalje nekažnjeno provode ono što im ministri kažu.  

Ono što je za ministra Šukera i Polančeca danas, unatoč neprekidnoj šutnji o toj temi, 
neoboriva činjenica, jest da je prije nekoliko mjeseci policija otkrila privatnu rafineriju 
nadomak Zagreba u Rugvici u kojoj se lož ulje pretvaralo u loš dizel. Informaciju na kojim se 
benzinskim postajama prodavao dizel iz Rugvice, međutim, država neshvatljivo skriva, a 



nepotrebno je isticati da se vlasnik rafinerije danas nalazi u bijegu, isto kao i švercer kave koji 
je nedavno pobjegao prije izricanja presude. 

Nakon objavljivanja serije članaka o organiziranom kriminalu u naftnom biznisu dobio sam 
četiri prijetnje. U jednoj je anonimni pošiljatelj napisao “da sam sljedeći na listi za odstrel, 
zajedno s užom i širom obitelji”, no ta se prijetnja odnosila na pisanje o imovini vrijednoj 18 
milijuna kuna koju je Slobodan Ljubičić, dugogodišnja desna ruka gradonačelnika Bandića, 
uspio kupiti u nekoliko godina bez ijedne kune kredita iako je, prema podacima Porezne 
uprave, u tom periodu zaradio svega milijun kuna. 

 

Policija do danas nije otkrila tko je slao prijetnje ali mi je nedavno ograničila kretanje. Na 
molbu da mi dostave pismeni odgovor zbog čega ne mogu putovati s njihovim prijevozom 
ukoliko odlazim van grada Zagreba, iako to pravo imaju druge štićene osobe, unatoč 
obećanjima, još nisam dobio odgovor. 

Kraj ove kronologije dijelom je poznat javnosti, a Vašem sam ga Vijeću najavio na prvoj 
tematskoj sjednici protekle godine: u veljači ove godine napisao sam  za Globus priču o 
pranju novca u HŽ‐u koja je, radi cenzure novog glavnog urednika u Globusu, na moje 
insistiranje, objavljena u Jutarnjem listu. Tjedan dana nakon toga predložio sam gospodinu 
Nenadu Polimcu da istražimo pod kojim je uvjetima premijerova kćer, zajedno sa svojim 
dečkom, dobila stipendiju za školovanje u New Yorku. Tri tjedna nakon toga, u poštanskom 
sandučiću našao sam obavijest o otkazu suradnje, s obrazloženjem da ta tri tjedna nisam bio 
dostupan.  

Napominjem da mi je otkaz stigao u trenutku dok sam radi prijetnji bio pod policijskom 
zaštitom, što je nevjerojatno čak i s aspekta odnosa poslodavca prema mojoj fizičkoj 
sigurnosti.  Prema ugovoru koji sam, pak, imao s EPH, redakcija mi je trebala osigurati svu 
potrebnu zaštitu. Zbog neispunjavanja svojih obaveza sam sada prisiljen tužiti EPH. Mjesec 
dana prije otkaza potpisao sam Inicijativu za sprječavanje cenzure u medijima. Ova je 
Inicijativa najavila pokretanje stručnih skupina za analizu sadržaja objavljenih u 
najznačajnijim hrvatskim medijima. Kao što su inicijatori već kazali, prije takve analize 
nemoguće je dati stručan pregled političke i poslovne cenzure u hrvatskim medijima. 
Međutim, želim Vaše cijenjeno Vijeće upozoriti na okolnosti koje su poznate i verificirane u 
širokoj javnosti, a da na njih ni izdavači, ni Vlada, pa ni postojeća tijela za zaštitu novinarske 
struke u Hrvatskoj nisu reagirala. 

1. 1. Svakodnevna je praksa da ministri u Vladi i visoki pravosudni dužnosnici 
komuniciraju s predstavnicima izdavača, odnosno članovima Uprave. Njihove želje 
poslije se proslijeđuju urednicima, a urednici ih prosljeđuju novinarima. Ratko Maček 
bivši glasnogovornik Vlade a sada lobist i konzultant, primjerice, redoviti je posjetitelj 
u zgradi EPH. I sami urednici, a ovdje govorim o Mladenu Plešeu, pod pseudonimom 
objavljuje tekstove koji služe za rehabilitaciju pojedinih političara.  
 
Ako niste znali, urednik Pleše pod pseudonimom Ištvan Križ na duplerici je prošle 
godine objavio priču u kojoj bivšeg ministra Žužula predstavlja kao jednog od 
sudionika “velike svjetske smotre umjetnosti u St. Moritzu”. Zaboravio je, međutim, 



napisati da je na toj smotri sa ministrom Žužulom boravio i on sam, u pratnji svoje 
supruge. Večeru na kojoj su zajedno boravili tijekom smotre nije ni spomenuo, što su 
na njoj dogovarali poznato je samo njima a tko je platio boravak obitelji Žužul i Pleše 
u luksuznom hotelu, možete samo pogađati.   

2. Ministar znanosti, obrazovanja i sporta Dragan Primorac, Uprava EPH, te uredništva 
“Slobodne Dalmacije” i “Jutarnjeg lista” i “Globusa” redovito surađuju oko načina 
izvještavanja o svakom potezu Ministarstva. Ova je situacija navela troje novinara iz 
SD i JL da intervencije ministra Primorca i njegovog Ureda za odnose s javnošću 
prijave Hrvatskom novinarskom društvu. Rezultat zajedničke akcije je porazan: za 
vrijeme studentskih prosvjeda, neprekidno su se tražili načini difamacije cijelog 
pokreta, a na vrhuncu krize, ministar Primorac je osobno ušetao u reakciju JL‐a što je 
izvazvalo konsternaciju među novinarima. Zatraženo je očitovanje Uprave EPH i 
Uredničkog kolegija, no nikakav odgovor do danas nije stigao. HND na ovaj podatak 
nije reagirao. 

3. U studenome protekle godine ministar zdravstva i socijalne skrbi Darko Milinović 
predstavio je javnosti reformu zdravstva; u cijelom EPH sustavu nije objavljen gotovo 
nijedan kritički tekst o reformi. Pomoćnica Glavnog urednika Slobodne Dalmacije i 
vodeća hrvatska zdravstvena novinarka Nataša Škaričić izvijestila je javnost na 
Skupštini HND‐a kako je premijer Sanader zvao sve glavne urednike na prezentaciju 
zdravstvene reforme u MZSS, prije nego je ona predočena novinarima, javnosti i 
političkim partnerima. Ovo nikada nije demantirano iz ureda Vlade, a HND nikada nije 
javno osudio nezapamćeni komplot Vlade i izdavača oko promjena u jadnom važnom 
javnom sektoru.  

4. Bivši novinar EPH Nedžad Haznadar profesionalno sastavlja govore zagrebačkom 
gradonačelniku Milanu Bandiću, a prije svog odlaska novinar Haznadar tražio je od 
kolega informacije o mogućim novinskim napisima o Bandiću. Sa svim ovim podacima 
obraćam se vašem cijenjenom tijelu želeći da ocijenite navedene događaje, a osobito 
činjenicu da nijedno strukovno tijelo nije reagiralo na ovako eklatantne primjere 
sprege politike i izdavačkih kuća.   
 
Također molim da ocijenite odgovornost HND‐a za izostanak adekvatne reakcije u 
povodu otkaza koje smo kolegica Škaričić i ja dobili u “Slobodnoj Dalmaciji” i 
“Globusu”. Posebno još jednom ističem da su se ovakve stvari do sada iznosile 
isključivo kada su u pitanju javni mediji, jer je njihova sprega s politkom dio naše 
tradicije.  Moje je mišljenje da se situacija značajno pogoršava kad u tu igru uđu i 
privatni mediji, ne samo zato što u takvoj situaciji novinari više nemaju izbora, nego i 
zbog skrivenih razloga zašto se privatni profit miješa s politikom. 
 
Nažalost, za ono što se događa u hrvatskim medijima drugih ozbiljnih razloga osim 
korupcije, nema.  Podsjećam Vas da se prema definiciji u najširem smislu, korupcijom 
smatra svaki oblik zlouporabe ovlasti radi osobne ili skupne koristi, bilo da se radi o 
javnom ili privatnom sektoru. Jeste li korupciju prepoznali u ovom izlaganju, 
odgovorite sami. 
 
I za kraj, ukoliko se pitate zašto o svemu ovome nisam izvjestio prije, moram Vas 



objasniti kako svojim ugovorima EPH zabranjuje novinarima da o najvećoj izdavačkoj 
kući u Hrvatskoj govore negativno pod prijetnjom otkaza. 


